RSS Besleme

Doğunun Limanları I : Mardin-Midyat-Şanlıurfa

mardin12_fkHani bazı gezileriniz olmuştur, daha eve dönmeden tekrar ne zaman geleceğinizin planını yaparsınız. Neden daha önce gelmemişiz diye hayıflanırsınız… İşte Mardin’e indikten hemen sonra bende oluşan duygular tam da bunlar.

2014 yılı planlarımızda “Doğunun Limanları” adlı gezi-fotoğraf projemiz önemli bir yer tutuyor. Üç ayrı gezi ile önce Mardin ve Urfa, ardından Van gölü havzası ve nihayetinde daha yakına gelerek Gaziantep ve Antakya rotalarını planlamıştık. İlk iki ayağı güzelce tamamladık. Geriye bir tek Gaziantep-Antakya kaldı ki, Ekim ayı için tüm planlarımızı yaptık sayılır.

mardin7_fkMardin, bir fotoğrafçı için rüya şehir olmalı. Tam anlamıyla bir çekim platosu. Dar sokakları, mükemmel mimari yapıları, kültürü ve tabiki sıcak kanlı insanları ile harika bir çalışma alanı. Yemekler ve kahvesi için ise ayrı bir yazı lazım…

Mart ayının başında gittiğimizde bizi masmavi bir gökyüzü ve güneşli bir gün karşıladı. Ne mutlu ki, dört gün boyunca da peşimizi bırakmadı. Dar sokaklarda gezerken, altın sarısı taş duvarların altında çekim yaparken ve abbaralardan geçerken ne üşüdük ne de terledik. Yaz aylarının çok sıcak olduğunu duyduğumuz için bu tarihi tercih etmiştik ki, çok da isabetli olmuş.

mardin5_fkBurada Mardin’de gezilecek yerleri sıralamanın çok anlamı olmadığına inanıyorum. Sadece bizim gördüğümüz ve bizim için fotoğraf anlamında kayda değer olan yerlerden bahsetmek istiyorum. Öncelikle Mardin’in dar sokakları ve içerisinde yaşayan insanlar gerçekten harika kareler vaad ediyor. Bunun yanında çarşıları ve hala eski tarzda çalışan dükkanları kesinlikle görülmeye değer. Sizi sürekli içeriye davet eden ve ikramlarda bulunan halkı ise başlı başına bir ziyaret sebebi. Ulucamii ve avlusu, kasımıye medresesi, zinciriye medresesi, çeşitli manastırlar ve listesini internetten rahatlıkla bulabileceğiniz daha birçok mimari, dini ve kültürel eser Mardin’i bir açık hava müzesi haline getirmek için yarışıyorlar.

urfa7_fk

Tabiki bahsedilen eski Mardin diye tabir edilen yukarı bölüm. Bir de yeni Mardin var ki, batıdaki birçok Anadolu şehri ile benzer özellikler taşıyan günümüz yaşantısına uygun rahat bir yaşam alanı. Geniş caddeleri, yüksek binaları ve iş yerleri ile hemen eski yerleşimden ayrılıyor. Biz yeni Mardin’e sadece yemek yemek için iki kere uğradık. Hemen yeri gelmişken, yeni Mardin’de hem lüks, hem ekonomik hem de çok lezzetli kebapçılar var. Aklınızda bulunsun. Eski Mardin’de ise Kebapçı Rıdo en ünlü isim ve ismini hak ettiğini bize kanıtladı 🙂 Tatlı için lezzet künefeyi tek geçeriz… Yeni Mardin’de ise Adana Sofrası favori mekanımız oldu.

mardin16_fkMidyat ikinci gün durağımız. Amacımız, haritada belirlediğimiz birkaç manastır ziyareti ve belki biraz da portre çekmek. Kesinlikle doğru yerdeyiz. Özellikle civardaki köylerde harika mimari yapılar var. Mor yakup manastırı ve Meryem Ana Kilisesi bizi büyülüyor. Merkezdeki ara sokaklar yine etkileyici. İkinci gün de verimli ve dolu dolu geçiyor bu topraklarda. Öte yandan geceyi yine Mardin’de konaklayarak geçirmek istediğimizden dönüş yoluna koyulurken rotamızı Nusaybin üzerinden çiziyoruz. Dara antik kentini de dolaşıyoruz. Bugünün tek negatif yanı, mardin18_fkMor Gabriel Kilisesine ayin başlamadan önce yetişemememiz olması. Dolayısıyla içeriye alınmıyoruz ve biraz da üzgün Mardin yolunu tutuyoruz. Önemli değil, biz de mavi saatte gece çekimi yaparız 🙂

urfa3_fkCumartesi günü planımız günübirlik Şanlıurfa turu. Ne kadar gezebilirsek… Mardin’den kiraladığımız ve farlarının pek de iyi çalışmadığını gece dönerlen fark ettiğimiz aracımız ile sabah gün doğumunda Urfa yolarına düştük. Yanımızda Mardin’de bir fırından aldığımız kurabiyeler, kömbeler. Günün ilk saatlerinde Balıklıgöl’ün yanındaydık. Gerçekten büyüleyici bir atmosfer ve bana göre mistik bir yer. Fotoğraf anlamında yine çok zengin. Özellike urfa2_fkcivardaki sokaklar, insanlar, çalışanlar, dükkanlar… kısacası heryer fotoğraf. Ve yine yemekler, yemekler, yemekler…. Ciğer yemeden dönmeyin derim…

Gece kör farlarla Mardin’e uzun bir yolumuz var. Ama mutluyuz. Makinaların hafızaları iyi fotoğraflara dolu. Arif abinin keyfine diyecek yok…

mardin20_fk

Mardin’de Dara Konağı Butik Otel’de konakladık üç gece. Sahibi Burak bey genç ve hırslı bir girişimci. Çok candan, yardımsever. Turizm ve otelcilik okuyup dönüp gelmiş memleketine ve başlamış çalışmaya. Biz konaklarken bir başka konağın daha açılışını yaptı. Biz dilimiz döndüğünce artı ve eksilerini söyledik kendimize göre. Hepsini dikkate alacaktır. Yine gidince yine kalabileceğimiz temiz ve rahat bir yer. En güzeli de, altın renkli binaların, sokakların tam ortasında yer alması. Yani kapıdan direk platoya geçiş yapıyorsunuz…

mardin26_fkSon gün yine Mardin’deyiz. Dar sokaklar ve gezemediğimiz diğer yapılar bizi bekliyor. Herşey bir yana bir eleştirimiz de var. O güzel dokunun içerisinde tüm çirkinliği ile ortaya çıkmaya başlamış bir yapılaşma var. Göz alıcı mimari eserlerin arası adeta betonlarla doldurulmaya başlanmış. Sözüm ona yıkım kararı çıkmış ve temizlik başlamış. Umarım öyledir, zira geceleri bir gerdanlık gibi parlayan eski Mardin siluetini kaybedecek.

mardin4_fkSuriye’den mecburi göç yapmış bir aileyle tanışıyoruz sokakları arşınlarken. Biraz fotoğraf çekiyor ardından da karşılıklı anlamaya çalışıyoruz birbirimizi. Ne ben onun dilini tam olarak anlıyorum ne o benimkini. Ama hissediyorum üzüntülerini tam anlamıyla. Dertleri büyük, çözümü zor… Halimize şükrediyor ve ülkemizdeki zenginlikleri tekrar tekrar düşünmeye başlıyoruz. Sahip olduğumuz barış ortamı bir yana, ne kadar çok medeniyetin izini bir araya toplamış olduğumuza inanamıyor insan. Bu kadar büyük bir kültür hazinesinin sadece bir bölümüne tanık olduk geride kalan dört günde. Ve başında demiştim ya hayıflandık diye; yine başlıyoruz işte, keşke daha önce gelseymişiz…

Sahi; önümüzdeki sene bu aralar için bir planımız var mıydı?

Yazı ve Fotoğraflar: Ahmet ÇETİNTAŞ

Bu sayfada yer alan yazı ve fotoğraflar, kısmen veya tamamen, kaynak gösterilse bile, izin alınmadan kullanılamaz. Fotoğrafların izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.